Overgewicht

Overgewicht

Veel mensen hebben een overgewicht. Vele proberen allerlei diëten maar in de loop van de tijd komen ze toch weer aan. Als runningtherapeut, coach en voedingsdeskundige kom ik deze mensen ook tegen. Om echt iets aan je overgewicht te doen, werk ik volgens een andere methode. Natuurlijk is het minder eten of een ander eetpatroon een onderdeel hiervan. Naast het voedingspatroon, ga ik ook met u in gesprek, gaan we kijken naar uw ademhaling en maken we een trainingsschema voor bewegen.

  • Voeding

Als voedingsdeskundige kijk ik samen met u naar wat u eet. U houdt een week lang een dagboekje bij en aan de hand daarvan gaan we kijken naar een geschikt dieet.

  • Coachingsgesprekken

Naast voedingsdeskundige ben ik ook coach. Ik werk vanuit een systemische-, oplossingsgericht- en NLP benadering. In deze gesprekken gaan we het hebben over wat betekent eten voor u, waar staat het voor, wat zijn uw kwaliteiten enz. Dat u overgewicht komt door te veel eten of van de verkeerde producten, dat zal ook voor u helder zijn. Daaraan alleen iets doen is niet genoeg. Het is het gedrag. Waarom u dat doet, daar gaan we het over hebben.

Een verhaal uit de praktijk:

Een vrouw, 40 jaar heeft een overgewicht. Ze volgt een dieet en viel de eerste weken flink af maar na deze weken stopte dit afvallen. Ze bleef stabiel of ze kwam zelfs aan. In het gesprek met deze mevrouw bleek dat ze veel doet voor anderen, zowel privé als in haar werk. Daardoor is ” geven en nemen” zoals die voort komt uit de NLP niet meer in balans. Eten staat voor deze mevrouw als nemen.

  • Ademhaling

Veel mensen ademen op een verkeerde manier en zijn op een bepaald moment verkeerd gaan ademhalen. Als je snel ademhaalt gaat de zuurstof – koolstof verhouding uit balans. Dat heeft allemaal gevolgen voor in je lichaam en daar gaan we het dan ook uitgebreid over hebben. Maar voor mensen met een overwicht betekent dit dat ze veel zitten in een glucose verbranding. Door anders te leren ademhalen gaat u meer gebruik maken van vetverbranding en zelfs dus als u op de bank zit bent u dan bezig met afvallen. Om inzichtelijk te krijgen op welke manier u ademhaalt, maak ik gebruik van de Energy Control methode.

  • Bewegen

Aan de Energy Control methode gaan we ook aan de slag met bewegen. Een trainingsschema gemaakt op uw hartslag. We kunnen gaan fietsen, wandelen of zelfs gaan hardlopen. Bewegen is nodig om af te vallen maar ook zeker voor u gezondheid en conditie. Door op de juiste hartslag te trainen maakt u gebruik van de vetverbranding en niet van de suikerverbranding.

Afvallen is dus in mijn praktijk niet een onderdeel maar alles bij elkaar. Voeding, psychisch in balans, ademhaling en beweging.

Nieuwsgierig geworden? Bel eens voor een kennismaking.